RSS/Ping

Information och nyheter om RSS/Ping-tjänsten: http://rssping.se/

Död server

Posted by Daniel Brahneborg på 2009-03-13

Filservern som RSS/Ping körs på använder RAID5 med ett gäng hårddiskar, i grupper om fyra. Det gör att om en disk går sönder, kan tre andra användas för att räkna ut vad som fanns på den.

Nu var det en disk som höll på att bråka, så jag köpte en ny, satte i den, varvid datorn började synka upp den. Jättefint, även om det nu skulle ta en dryg timme.

Ända tills det blir läsfel på en av de andra diskarna. Det här hände för några år sedan, varvid jag fick halv panik. Nu har jag några färdiga program och en strategi, så nu är det lite lugnare. I och med att jag har kvar den trasiga disken, och det mesta går att läsa på den, är det inte så farligt. Det går nämligen att kopiera över allt läsbart från den första trasiga disken, och sedan använda de tre andra manuellt för att räkna ut vad som ska vara på just de trasiga blocken.

Sedan är det bara att åka och köpa en hårddisk till, vilket lär gå lite smidigare.

De närmaste timmarna ligger dock både RSS/Ping och min privata blogg nere. Som vanligt så förlängs premiumkontona med dubbla tiden som servern är nere, när allt är klart och den har kommit upp igen.

Ett svar to “Död server”

  1. […] de som läser RSS/Ping-bloggen redan vet, så tänkte jag igår byta ut en av hårddiskarna i servern som den applikationen körs på. Där ligger även en del privata filer, så som foton, […]

Kommentera

 
